Kom igång

kom igång med Enklakassan och gör din första försäljning

Vad är Enklakassan?

Enklakassan – Allt i mobilen eller surfplatta, kräver ingen extern betalterminal ‍Appen Enklakassan passar företag och föreningar som caféer, foodtrucks, hantverkare, restauranger, gym, taxi, hälsa, skönhetsvård och fotbollsklubben som säljer framförallt med Swish och som enkelt, billigt och effektivt vill automatisera sin försäljning och administration. I appen Enklakassan kan du utan kostnad sätta upp ett helt kassasystem i en smarthphone eller surfplatta (iPhone eller Android). ‍ Du får då:

  • En butik med ett kassasystem i mobilen eller på surfplattan.
  • Ta betalt med Swish, kort, Apple Pay & Google Pay
  • Kunden erbjuds ett digitalt kvitto som uppfyller krav från Skatteverket.
  • Automatiskt redovisningsunderlag på alla gjorda betalningar inklusive Swish och en SIE4 fil som kan laddas upp i bokföringsprogram.
  • Integration med med Visma eller Fortnox innebär automatisk överföring till bokföring varje gång ett dagsavslut skapas
  • Statistik.

Hur skapar jag ett konto?

Börja med att ladda ner appen på appStore eller Play store. när du öppnar den första gången så kommer du till inloggningskärmen där du kan välja hur du vill logga in. Du kan logga in med:

  • email
  • google
  • apple

Välj den du föredrar och följ instruktionerna på skärmen.

Ta bort konto

Om du önskar att ta bort ditt Enklakassan konto så kan du göra det under Meny -> Profil -> Ta bort konto. Det är viktigt att vara medveten om att det inte går att ångra en borttagning av kontot.

IMG_EB6E61D42463-1.jpeg

Hur startar jag en prenumeration?

För att kunna använda vissa tjänster, så som kassaregister eller bokföringsintegrationer så behöver du aktivera en prenumeration i Enklakassan.

Du startar din prenumeration i appen, under Meny -> Prenumerera. Här kan du läsa mer om de olika nivåerna som Enklakassan erbjuder. När du gjort ditt val så klickar du i checkboxen i vänsterkanten för den prenumeration du vill starta och klickar sedan på knappen "Prenumerera för x kr/månad" längst ner. Där får du upp ett fomulär för att starta din prenumeration genom en kortbetalning via Stripe. När prenumerationen är aktiverad så kommer det automatiskt dras pengar från ditt kort varje månad, enligt det belopp som angavs.

När du väljer din prenumeration så kan man se att vissa alternativ fylls i automatiskt. Det är för att de ingår i den prenumeration du valt. Som exempel så inkluderas Kassaregister, Bokföringsintegration och webbshop allihop i PLUS så då blir det alla ifyllda.

Var lägger jag in mina företagsuppgifter?

Alla inställningar som du kan tänkas behöva göra hittar du under Meny. Företagets profil, med information som organisationsnummer, företagsnamn och adress går att justera under Profil. Om det uar första gången du använder Enklakassan så behöver du lägga in dina uppgifter så att dina kvitton får rätt info.