Hur pratar kassaapp och kortterminal med varandra?
Vi använder WIFI och 4G, både kassaprogram och betalterminal finns i samma enhet och kan köras på viket som. Det går även bra att ha en kassakopplad betalterminal och skicka betalning från tex en Tablet och skriva ut kvittot i terminalen. Dessa enheter behöver inte vara i samma närverk.
Visas Swish QR-koden direkt i terminalen och eller i appen?
Självklart! Om man kör Swish handel kan systemet dessutom automatiskt bekräfta om betalningen gått igenom eller inte.
Hur funkar bindnings- och uppsägningstid?
Enklakassan har ingen bindingstid, man betalar för innevarande månad. Det samma gäller för inlösenavtal via softpay och Viva wallet.
Hur ser utvecklingstakten ut, vilka nya funktioner planeras i framtiden?
Utvecklingen går helatiden snabbt framåt och vi har massor av spännande funktioner på gång. Håll koll på mailen där vi skickar ut nyhetsbrev om funktioner allt eftersom.
Vilka öppettider har kundtjänst på telefon?
För vanliga ej brådskande ärende gäller kontorstid. Vid akuta problem är vi tillgängliga via mejl eller telefon kvällar och helger.
Hur kommer jag igång?
Ladda ner appen till din iOS eller Android enhet via länken ovan. Där skapar du ett konto och kommer in i appen. När du väl vill uppgradera till vår Plus nivå gör du det under Meny -> Prenumeration.
Varför ska jag ha ett kassaregister?
Enligt svensk lag så måste alla butiker som har en årlig omsättning på över 4 prisbasbelopp (ungefär 200.000kr) per år ha ett godkänt och registrerat kassaregister med kontrollenhet.
Måste jag ha en egen kontrollenhet?
Med Enklakassans kassaregister så är kontrollenheten inkluderad i molnet. Det ända du behöver göra är att registrera ditt kassaregister + kontrollenhet på skatteverkets hemsida.
Vilka betalmetoder stödjer Enklakassan?
Med Enklakassan så kan du ta betalt med alla varianter av Swish, Kort och Kontant. Du kan även använda en extern kortmaskin om du vill det. Självklart stödjet vi också presentkort och kuponger.